چكيده :
سرعت گسترش تكنولوژي و اينترنت و تغيير سياستهاي رقابتپذيري شركتها، توجه بسياري از آنها را به اين نكته معطوف كرد كه چگونه در جهان فناوري و ارتباطات به سودآوري و باقي ماندن در دنياي تجارت الكترونيك بينديشند. از آنجايي كه مشتري اصليترين سرمايهي هر شركتي به حساب ميآيد و حفظ و نگهداري او باعث سودآوري بيشتر ميگردد، ما را بر آن داشت تا در زمينهي وفاداري الكترونيك مشتريان گامي برداريم. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير مولفههاي وفاداري مشتري بر توسعه تجارت الكترونيكي انجام شد. روش تحقيق حاضر ازنظر هدف، كاربردي ميباشد كه برحسب روش تحقيق، توصيفي- پيمايشي است و با بهكارگيري ابزار پرسشنامه دادههاي موردنياز جمعآوريشده است. در اين تحقيق جامعه آماري مشتريان اصناف پوشاك يزد بودند. با توجه به اينكه تعداد مشتريان اصناف پوشاك يزد مشخص نبود از فرمول كوكران با حجم جامعه نامحدود براي تعيين تعداد نمونه استفاده شده است. 384 پرسشنامه بين نمونههاي در دسترس توزيع شد پس از حذف پرسشنامههاي تكميل شده غيرقابل استفاده، تعداد 100 پرسشنامه براي تجزيه و تحليل مورد استفاده قرار گرفت. تجزيهوتحليل دادهها با استفاده از نرمافزارهاي Spss و Smart pls انجامشده است. بررسي كلي نتايج آزمون فرضيات نشان داد كه ابعاد رفتار انگيزشي، رفتار شكايتي، تمايل به وفادار بودن و مقاومت در برابر پيشنهادات رقابتي تاثير مثبت و معناداري برتوسعه تجارت الكترونيك دارند؛ اما بعد وفاداري موقعيتي رابطه معناداري بر توسعه تجارت الكترونيكي نداشت.