چكيده :
گسترش فنون ارتباطي همراه با انتقال دانش پزشكي باعث به وجود آمدن شكل جديدي از گردشگري به نام سلامت گرديده است؛ به عبارت ديگر تركيب پزشكي و گردشگري امروزه به عنوان شكل جديدي از حوزه گردشگري مطرح است. هدف پژوهش حاضر، تعيين راهبرد توانمنديهاي گردشگري سلامت شهر يزد درجذب گردشگر (با رويكرد كارآفريني) است. شهر يزد به عنوان مركز استان، داراي بستري مناسب براي توسعه گردشگري و همچنين اشتغال زايي و افزايش درآمد براي شهر مي باشد. اين پژوهش از نوع توصيفي– تحليلي و با رويكرد كاربردي مي باشد و براي گردآوري اطلاعات از روش هاي كتابخانه اي و ميداني استفاده شده است. هدف اصلي اين پژوهش تحليل و شناسايي نقاط قوت و ضعف و همچنين فرصت ها و تهديدهاي صنعت گردشگري سلامت در شهر يزد با استفاده از روش SWOT و براي بخش دموگرافي از نرم افزار spss ورژن 21 مي باشد. نتايج تحليل SWOT نشان مي دهد كه نقاط قوت (02/4)، ضعف (80/3)، فرصت (83/3)، تهديد (59/3) مي باشد. طبق نتايج حاصله از تحليل SWOT بايد گفت كه راهبرد فعال رقابتي (SO) (استفاده از نقاط قوت براي بهرهبرداري از فرصتها) در رتبه اول مي باشد، استراتژي مناسبي براي شهرستان يزد ميباشد. لذا درگردشگري سلامت شهر يزد و تعيين راهبرد توانمنديهاي گردشگري مي توان از قوت ها و فرصت هاي موجود در آن براي بهبود وضعيت گردشگري سلامت در شهر يزد در جذب گردشگر (با رويكرد كارآفريني) بهره مند شد.