شماره راهنما :
KA-ESED1804
عنوان :
بررسي رابطه خودپنداره رياضي و خودكارآمدي رياضي با پيشرفت رياضي با واسطهگري اضطراب رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم ناحيه يك يزد
عنوان به انگليسي :
Investigating the causal relationship between mathematical self-concept and mathematical self-efficacy with mathematical progress mediated by mathematical anxiety in fourth grade male students in District 1 of Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
مهديه شفيع نادري
چكيده :
با اينكه هدف اصلي آموزش رياضي، قادر كردن دانشآموزان به حل مسائل زندگي روزمره است با وجود اين، اغلب دانشآموزان فاقد مهارتهاي حل مسائل رياضي هستند. هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه خودپنداره رياضي و خودكارآمدي رياضي با پيشرفت رياضي با واسطهگري اضطراب رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم ناحيه يك يزد بود. روش تحقيق از نوع توصيفي- همبستگي و مدل معادلات ساختاري بود. جامعهي آماري پژوهش را تمامي دانشآموزان پسر پايه چهارم ناحيه يك يزد به تعداد 3330نفر تشكيل دادند. نمونهي مورد بررسي با استفاده از فرمول كوكران تعداد 345نفر به شيوهي نمونه گيري خوشهاي انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند. تجزيه و تحليل دادهها در بخش توصيفي، از مهم ترين شاخصهاي آمار توصيفي استفاده شد و در بخش آمار تحليلي، از نرم افزار spss22 و smart-pls و آزمونهاي همبستگي به همراه معادلات ساختاري و تحليل مسير استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه بين خودپنداره رياضي و خودكارآمدي رياضي با پيشرفت رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم رابطه وجود دارد(05/0>P)، بين خودپنداره رياضي و خودكارآمدي رياضي با اضطراب رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم رابطه وجود دارد(05/0>P)، بين اضطراب رياضي و پيشرفت رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم رابطه وجود دارد(05/0>P)، بين خودپنداره رياضي و پيشرفت رياضي با واسطهگري اضطراب رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم رابطه وجود دارد(05/0>P)، بين خودكارآمدي رياضي و پيشرفت رياضي با واسطهگري اضطراب رياضي در دانشآموزان پسر پايه چهارم رابطه وجود دارد(05/0>P). نتيجه گيري: اضطراب رياضي قادر است نقش خودپنداره رياضي و خودكارآمدي رياضي در پيشرفت رياضي را تعديل كند.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي