شماره راهنما :
KA-ESED1806
عنوان :
اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر خودنظم بخشي تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه ناحيه يك شهر يزد
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of social skills training on academic self-regulation and academic self-efficacy of female students of the first year of high school in one district of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
سيد كاظم علوي لنگرودي
چكيده :
از وظايف اصلي آموزش و پرورش در هر كشوري انتقال ميراث فرهنگي جامعه، پرورش استعدادهاي دانشآموزان و آماده كردن آنها براي شركت فعال در جامعه است؛ بنابراين آموزش و تعليم و تربيت افراد به منظور تصدي امور مختلف امري ضروري است كه يكي از اين آموزشها، آموزش مهارتهاي اجتماعي است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر خودنظم بخشي تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه صورت گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ شيوه جمع آوري اطلاعات يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون بوده و از منظر هدف، كاربردي و از منظر زماني گذشته نگر و از نظر ماهيت دادهها كمي بود. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه ناحيه يك شهر يزد بود كه تعداد آنها حدود 3500 نفر برآورد شده است. روش نمونهگيري پژوهش حاضر به صورت نمونهگيري تصادفي خوشهاي است؛ بدين صورت كه از ميان مدارس دخترانه دوره اول متوسطه ناحيه يك شهر يزد به صورت تصادفي سه مدرسه انتخاب و از هر مدرسه 10 نفر انتخاب و در نهايت اين سي نفر بر مبناي ملاكهاي ورود و خروج به دو گروه 15 نفري معادل تقسيم شدند. سپس با گزينش تصادفي يكي از گروهها به عنوان گروه آزمايش و ديگري به عنوان گروه كنترل تعيين شدند.. روش جمعآوري دادهها جهت بررسي فرضيات ميداني و ابزار آن پرسشنامههاي خودنظم بخشي تحصيلي افروز (1386) با پايايي 85/0، خودكارآمدي تحصيلي جينگ و مورگان (1999) با پايايي 82/0 و پروتكل آموزش مهارت اجتماعي مستعلمي و همكاران (1384) بود. در نهايت دادههاي جمعآوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS و تحليل كوواريانس بررسي شدند. نتايج اين پژوهش نشان داد كه: آموزش مهارتهاي اجتماعي بر خودنظم بخشي تحصيلي دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه تاثير دارد. همچنين نتايج نشان داد كه آموزش مهارتهاي اجتماعي بر خودكارآمدي تحصيلي دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه تاثير دارد. بنابراين با توجه به نتايج پژوهش ميتوان گفت كه آموزش مهارتهاي اجتماعي بر خودنظم بخشي و خودكارآمدي تحصيلي دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه تاثير دارد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي