شماره ركورد :
1806
شماره راهنما :
KA-ESED1813
نويسنده :
هديه تاجيك
عنوان :
اثربخشي آموزش ذهن‌آگاهي بر خوش‌بيني تحصيلي و علاقه‌اجتماعي دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدايي مدارس غيردولتي ناحيه 1 شهر يزد
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of mindfulness training on academic optimism and social interest of female students in the second course of elementary school in non-government schools in district 1 of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/06/28
استاد راهنما :
كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
پژوهش حاضر به منظور تعيين اثربخشي آموزش ذهن‌آگاهي بر خوش‌بيني تحصيلي و علاقه‌ اجتماعي دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدايي مدارس غيردولتي ناحيه 1 شهر يزد صورت گرفت. اين پژوهش به لحاظ هدف يك پژوهش كاربردي و به لحاظ شيوه‌ي جمع‌آوري اطلاعات يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه كنترل بود. جامعه‌ي آماري پژوهش كليه‌ي دانش‌آموزان دختر دوره‌ي دوم ابتدايي مدارس غيردولتي ناحيه 1 شهر يزد به تعداد 3761 نفر بود كه 30 نفر از دانش‌آموزان با روش نمونه‌گيري هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سپس بر مبناي ملاك هاي ورود به دو گروه معادل 15 نفره تقسيم شده و با گزينش تصادفي يكي از گروه‌ها به عنوان گروه آزمايش و ديگري به عنوان گروه كنترل تعيين شدند. افراد گروه‌هاي آزمايش و كنترل پرسشنامه خوش‌بيني تحصيلي اسچنن-موران و همكاران (2013) و پرسشنامه علاقه‌جتماعي كودكان عليزاده و همكاران (1393) را به عنوان پيش-آزمون تكميل كردند. گروه آزمايش تحت مداخله‌ي آموزش ذهن‌آگاهي قرار گرفت و گروه كنترل هيچ مداخله‌اي دريافت نكرد. سپس هر دو گروه پرسشنامه هاي فوق را به عنوان پس-آزمون تكميل كردند. براي تجزيه و تحليل داده‌ها از تحليل كوواريانس چند متغيره استفاده گرديد. يافته‌هاي پژوهش نشان داد كه آموزش ذهن‌آگاهي به دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدايي باعث افزايش اعتماد به معلم، تأكيد تحصيلي و يگانگي مدرسه، مسئوليت‌پذيريي، همدلي، اطمينان و احساس برابري در آنان شد، به عبارتي مي‌توان گفت آموزش ذهن‌آگاهي بر خوش‌بيني تحصيلي و علاقه‌اجتماعي دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدايي مؤثر بوده است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت