شماره ركورد :
1809
شماره راهنما :
KA-ESED1816
نويسنده :
مرضيه رفيعي
عنوان :
اثربخشي آموزش شيوه‌هاي رابطهي همدلانه والد-فرزند بر خودكنترلي و خودآگاهي دانش‌آموزان ابتدايي شهرستان آباده
عنوان به انگليسي :
Effectiveness of teaching parent-child empathetic communication methods on self-awareness and self-control of primary school students in Abadeh city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/12/10
استاد راهنما :
سيد كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
همدلي و ارتباط همدلانه يكي از مباني روانشناختي ارتباط مؤثر والدين و فرزندان است. رويكردها و راهكارهاي بسياري براي بهبود ويژگيهاي ارتباطي دانش‌آموزان با توجه به رابطه والد-فرزند وجود دارد كه از مولفه‌هاي اين ارتباط، خودآگاهي و خودكنترلي است و اساس يك ارتباط موفق پيشنياز روابط موثر اجتماعي و بينفردي است و در ايجاد همدلي و همحسي با ديگران نقش مهمي ايفا ميكنند. هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان اثربخشي آموزش شيوه‌هاي ارتباط همدلانه والد-فرزند بر خودآگاهي و خودكنترلي دانش‌آموزان ابتدايي بود. اين پژوهش از نظر هدف يك پژوهش كاربردي و از نظر روش جمع آوري اطلاعات، يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيشآزمون-پسآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش كليهي دانش‌آموزان دختر ابتدايي شهرستان آباده بودند كه با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي 30 نفر از آنها به عنوان نمونه پزوهش انتخاب شده و بر مبناي معيارهاي ورود و خروج به دو گروه معادل 15 نفري تقسيم شده و با گزينش تصادفي گروه‌هاي آزمايش و گواه تعيين شدند. ابزارهاي پژوهش پكيج آموزش شيوه‌هاي ارتباط همدلانه والد– فرزندچناراني (1396) و پرسشنامه خودآگاهي كوپر (1997) پرسشنامه خودكنترلي تانجي و همكاران ( 2004) بود. بعد از تشكيل دو گروه همتا، آموزش شيوه‌هاي ارتباط همدلانه والد-فرزند (هر جلسه 90دقيقه)، پس-آزمون اجرا و يافته‌هاي آماري مربوط به پرسشنامه‌هاي خودآگاهي و خودكنترلي با استفاده از تحليل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند و مشاهده گرديد كه مقدارF داراي سطح معناداري 01/0 ميباشد كه اين مقدار از نظرآماري معنادار است. نتايج نشان داد كه آموزش شيوه‌هاي ارتباط همدلانه والد-فرزند بر خودآگاهي و خودكنترلي موثر است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت