شماره ركورد :
1810
شماره راهنما :
KA-ESED1817
نويسنده :
نازنين شهبازي
عنوان :
شناسايي وظايف و نيازهاي آموزشي مربيان پيش دبستاني و ارائه الگوي رتبه‌بندي با استفاده از روش ديكوم
عنوان به انگليسي :
Identify the tasks and educational needs of preschool teachers and provide a ranking model using the Dicom method
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/4/1
استاد راهنما :
مهدي سبك رو
استاد مشاور :
مونا اسماعيل زاده
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
در حوزه‌هاي مختلف يادگيري، ارتقاي سطح مهارتهاي حرفه‌اي معلمان و بهبود كيفيت آموزش از طريق تعيين دقيق نيازها، تكاليف و وظايف شعلي امكانپذير است. پژوهش حاضر با هدف شناسايي وظايف و نيازهاي آموزشي مربيان پيش دبستاني و ارائه الگوي رتبه‌بندي با استفاده از روش ديكوم انجام شده است. با شيوه پژوهشكيفي، از بين تمامي معلمان پيش دبستاني شهر يزد، 15 مشاركتكننده باتجربه جهت شركت در كارگاه ديكوم انتخاب و تا رسيدن به اشباع نظري مصاحبه با آنها انجام شد. در قسمت كمي تمامي مربيان پيش دبستاني به تعداد 225 نفر به عنوان جامعه آماري انتخاب و به شيوه سرشماري مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها در بخش كيفي با مصاحبه و در بخش كمي با پرسشنامه گردآوري شدند. نتايج نشان داد كه 7 وظيفه شامل «تدريس و مديريت يادگيري» با 10 تكليف، «ارزشيابي و ارزيابي» با 8 تكليف، «مديريت و رهبري محيط يادگيري» با 9 تكليف، «رشد و توسعه دانش‌آموزان» با 8 تكليف، «رشد و توسعه حرفه‌اي» با 10 تكليف، «توسعه دانش محتوايي تربيتي» با 9 تكليف، «برنامهريزي درسي و تهيه محتواي درسي» با 10 تكليف براي يك معلم پيش دبستاني تعيين شد. سپس با تنظيم يك پرسشنامه و تكميل آن از سوي افراد يادشده، با توجه به ميانگين امتياز داده شده به هر تكليف و بهرهگيري از آزمون فريدمن، تكاليف و وظايف تعيين شده بر اساس اهميت اولويتبندي شد كه وظيفه تدريس و مديريت يادگيري داراي رتبه اول و وظيفه رشد و توسعه دانش‌آموزان در رتبه آخر مي‌باشند.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت