شماره راهنما :
KA-ESED1819
نويسنده :
فرزانه اسلامي نصرت آبادي
عنوان :
بررسي نقش واسطهاي جو عاطفي خانواده در رابطه ميان سبكهاي خودتنظيمي هيجاني و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان پايه ششم
عنوان به انگليسي :
Investigating the mediating role of family emotional climate in the relationship between emotional self-regulation styles and academic self-concept of sixth grade students
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
نجمه دهقان
استاد مشاور :
مريم فخيم پور
چكيده :
جو عاطفي خانواده شامل محبت، نوازش، تأييد كردن، تجربه هاي مشترك، هديه دادن، تشويق كردن، اعتماد و احساس امنيتي است كه كودك آنها را از طريق پدر، مادر و ساير افراد خانه به دست مي آورد. خودپندارة تحصيلي به معناي تلقي خود از قابليتها و محدوديتهاي تحصيلي است كه نقش مهمي در فهم يادگيري دانشآموزان و رشد و موفقيت آنها در مدرسه داردو خودتنظيمي هيجاني فرايندي است كه بر اساس آن افراد تشخيص ميدهند چه هيجانهايي را بايد نشان دهند. علاوه بر آن، اين هيجانات را چگونه و چه زماني ابراز كنند. هدف پژوهش حاضر تعيين نقش واسطهاي جو عاطفي خانواده در رابطه ميان سبكهاي خودتنظيمي هيجاني و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان پايه ششم بود. پژوهش حاضر از نوع تحقيقات همبستگي بودكه در آن روابط ميان متغيرهاي پژوهش در قالب بررسي مسيرهاي يك مدل علّي مورد تحليل قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل كليه دانشآموز دانش آموزان پايه ششم بود و نمونه مورد نظر بر اساس جدول مورگان 169 نفر بهصورت نمونهگيري تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه جو عاطفي خانواده هيل برن، پرسشنامه خودپندارة تحصيلي توسط دلاور در سال (1372) پرسشنامه استاندارد خودتنظيمي هيجاني (سبكهاي عاطفي) هافمن و كاشدان (2010) بود. جهت بررسي مدل پيشنهادي پژوهش و تجزيه و تحليل آماري اطلاعات از نسخه 22 نرمافزارهاي SPSS و AMOS استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه جو عاطفي خانواده در رابطه ميان سبكهاي خودتنظيمي هيجاني و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان پايه ششم نقش واسطه اي دارد و سبك سازگاري با واسطهگري جو عاطفي خانواده، خودپنداره تحصيلي را به صورت مثبت و سبك پنهانكاري با واسطهگري جو عاطفي خانواده، خودپنداره تحصيلي را به صورت منفي در دانشآموزان پايه ششم پيشبيني ميكند. بنابراين روابط مستقيم و غير مستقيم در اين مدل معنادار به دست آمدند و نقش واسطه اي تاييد شد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي