شماره راهنما :
KA-ESED1820
عنوان :
مدل يابي روابط ساختاري بين اضطراب كرونا، راهبردهاي مقابلهاي و سلامت روان معلمان مدارس ابتدايي شهر يزد
عنوان به انگليسي :
Modeling the structural relationships between corona anxiety, coping strategies and mental health of Yazd teachers
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
الهه درياپور
چكيده :
بيماري كرونا با سرعت زياد در جهان گسترش يافته و اثرات فراواني را روي سلامتي و ساير جنبههاي زندگي بشري ازجمله راهبردهاي مقابلهاي داشته است. بر اين اساس هدف از مطالعه حاضر مدل يابي روابط ساختاري بين اضطراب كرونا، راهبردهاي مقابلهاي و سلامت روان معلمان مدارس ابتدايي دخترانه شهر يزد بود. طرح تحقيق، همبستگي و از نوع مدلسازي معادلات ساختاري بود كه با استفاده از روش تحليل مسير يك مدل علي ارائه شد. جامعه آماري تحقيق حاضر را كليه معلمان مدارس ابتدايي دخترانه شهر يزد تشكيل دادند كه تعداد آنها 650 نفر بود و 240 نفر به صورت تصادفي ساده به عنوان نمونه تعيين شدند و مبناي نمونه گيري جدول مورگان ميباشد. به منظور جمعآوري اطلاعات تحقيق از، ابزار تحقيق پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ و هيلير (1979)، پرسشنامه اضطراب كرونا ويروس محمدي و همكاران (1399) و پرسشنامه راهبردهاي مقابلهاي لازاروس (1984) استفاده شد. دادههاي تحقيق بـه كمـك نرم افزار آماري اس پي اس اس و نرم افزارآموس و با استفاده از روش همبسـتگي پيرسـون و روش مدل يابي معادلات ساختاري تحليل شد كه نشان داد ارتباط بين اضطرب كرونا مستقيم و سلامت روان معنا دار بود. نتايج مدل تحليل مسير كه قسمت اصلي اين فرضيه بود در قالب ضرايب مسير استاندارد شده نشان داد تأثير مستقيم اضطراب كرونا بر راهبردهاي مقابله برابر با 0.44 و بر سلامت روان 0.55 است و تأثير مستقيم راهبردهاي مقابله بر سلامت روان برابر با 0.70 بود. همچنين نتايج تحقيق تأثير غيرمستقيم اضطراب كرونا بر سلامت روان با نقش ميانجي راهبردهاي مقابله ضريب مسير 0.312 را نشان داد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي