شماره راهنما :
KA-ESED1822
عنوان :
اثربخشي داربست سازي انگيزشي مبتني بر نقشه مداخله بر توانايي حل مسئله و سرعت پردازش در دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال يادگيري رياضي شهر تربت حيدريه
عنوان به انگليسي :
Effectiveness of motivational scaffolding based on intervention map on problem solving ability and processing speed in students with math learning disorder in Torbat Heydarieh city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
الهه درياپور
چكيده :
. هدف از اجراي اين پژوهش، اثربخشي داربست سازي انگيزشي مبتني بر نقشه مداخله بر توانايي حل مسئله و سرعت پردازش در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي شهر تربت حيدريه بود. در اين پژوهش از روش آزمايشي و طرح پيشآزمون پسآزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدايي داراي اختلال يادگيري مقطع تربت حيدريه بود كه در سال تحصيلي 1402-1401 مشغول به تحصيل (آمار كل دانش آموزان 156 نفر) بودند. تعداد 30 دانش آموز بهصورت تصادفي بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و كنترل هر كدام 15 نفر تقسيم شدند. هر دو گروه در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه سرعت پردازش گيلفورد (1945) و پرسشنامه توانايي حل مسئله رياضي گل پرور (1388) پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، براي گروه آزمايش آموزش داربست سازي انگيزشي معلمان براساس الگوي نقشه نگاري (كرايگ و همكاران، 2019)، به مدت 10 جلسه 50 دقيقهاي به صورت هفتگي اجرا شد و گروه كنترل در اين مدت مداخلهاي دريافت نكردند. دادهها با استفاده از روشهاي آمار توصيفي نظير فراواني، درصد، ميانگين و انحراف استاندارد و از روشهاي آمار استنباطي نظير تحليل كواريانس چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين پژوهش نشان داد كه در مرحله پس آزمون بين ميانگين نمره توانايي حل مسئله در افراد دو گروه تفاوت معناداري وجود دارد (001/0=P؛ 917/0=F)؛ و همچنين، نمره سرعت پردازش و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداري وجود داشت (001/0=P؛ 709/0=F)؛ بنابراين نتيجهگيري ميشود با آموزش داربست سازي انگيزشي معلمان براساس الگوي نقشه نگاري مداخله ميتوان توانايي حل مسئله و سرعت پردازش در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي را بهبود بخشيد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي