شماره ركورد :
1821
شماره راهنما :
KA-ESED1828
نويسنده :
عليرضا شيباني
عنوان :
بررسي نقش واسطه اي حمايت شغلي در رابطه بين كيفيت زندگي كاري و بهباشي روانشناختي معلمان دوره اول ابتدايي شهر يزد
عنوان به انگليسي :
Investigating the mediating role of job support in the relationship between quality of work life and psychological well-being of primary school teachers in Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/07/20
استاد راهنما :
الهه درياپور
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
شناسايي و مداخله در عوامل موثر بر ويژگي‌هاي روانشناختي معلمان ابتدايي با توجه به اهميت اين دوره تحصيلي در جهت دستيابي بهتر به اهداف آموزش و پرورش ضروري است.هدف پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه‌اي حمايت شغلي در رابطه بين كيفيت زندگي كاري و بهباشي روانشناختي معلمان دوره اول ابتدايي شهر يزد بود. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي از نوع پژوهش‌هاي همبستگي و از لحاظ هدف از نوع پژوهش‌هاي كاربردي است. جامعه آماري پژوهش متشكل از معلمان دوره اول ابتدايي شهر يزد با تعداد1790 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 312 نفر تعيين شد و نمونه‌گيري نيز به روش داوطلبانه انجام گرفت. شركت‌كنندگان به پرسشنامه‌هاي استاندارد بهباشي روانشناختي ريف (1989)، كيفيت زندگي كاري لوپز (2007) و حمايت شغلي آيزنبرگر و همكاران (1986) پاسخ دادند. داده‌هاي جمع‌آوري شده با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري تجزيه و تحليل شد. يافته‌هاي پژوهش نشان داد اثر مستقيم حمايت شغلي در رابطه بين كيفيت زندگي كاري و بهباشي روانشناختي معلمان دوره اول ابتدايي شهر يزد معني‌دار است، همچنين بررسي ضرايب غير مستقيم نيز نشان داد حمايت شغلي در رابطه بين كيفيت زندگي كاري و بهباشي روانشناختي معلمان دوره اول ابتدايي شهر يزد نقش واسطه‌اي دارد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت