شماره راهنما :
KA-ESED1829
نويسنده :
آمنه فاضلي نهرخلجي
عنوان :
اثربخشي آموزش شطرنج بر بهبود تمركز و كاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهر اصفهان
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of chess training on improving concentration and reducing exam anxiety in fourth grade male students of Isfahan city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
سيدكاظم علوي لنگرودي
چكيده :
امروزه تعليم و تربيت نقش مهمي در زندگي و آينده فرد ايفا ميكند و يادگيري از طريق بازي هميشه موثرترين راه در رشد انسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش شطرنج بر بهبود تمركز و كاهش اضطرابامتحان دانشآموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهر اصفهان انجام گرديد. اين پژوهش به لحاظ هدف پژوهشي كاربردي و به لحاظ جمعآوري اطلاعات يك پژوهش نيمهآزمايشي با طرح پيشآزمون - پسآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانشآموزان پسر پايه چهارم ابتدايي ناحيه 6 شهر اصفهان به تعداد 2500 نفر بود. با توجه به شيوع كرونا و مجازي بودن آموزش، از ميان جامعه آماري با استفاده از روش نمونهگيري دردسترس، 30 نفر كه داراي ملاكهاي ورود و خروج بودند، نمونه آماري را تشكيل دادند. اين 30 نفر بر مبناي ملاكهاي ورود( دانشآموزان پسر پايه چهارم، ميزان اضطراب و معدل درسي) به دو گروه معادل 15 نفره تقسيم شدند و با گزينش تصادفي يكي از گروهها به عنوان گروه آزمايش و ديگري به عنوان گروه كنترل تعيين گرديدند. در پژوهش حاضر از دو پرسشنامه مهارت تمركز سواري و اوركي(1394) و پرسشنامه اضطرابامتحان ساراسون(1975) استفاده گرديد و نيز دادههاي پژوهش با استفاده از نرمافزارSPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. سپس با استفاده از آزمونهاي آماري تحليل كوواريانس چند متغيره بررسي و مشاهده گرديد كه بين دو گروه آزمايش و كنترل از نظر متغيرهاي تمركز و اضطراب امتحان تفاوت معناداري وجود دارد و آموزش شطرنج به دانشآموزان پسر پايه چهارم شهر اصفهان باعث افزايش تمركز و كاهش اضطراب امتحان در آنان شده است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي