شماره ركورد :
1823
شماره راهنما :
KA-ESED1830
نويسنده :
فاطمه عوض زاده
عنوان :
اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر اميد به تحصيل و سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدايي داراي اختلال يادگيري در ناحيه 1 شهر بندرعباس
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of teaching self-regulated learning strategies on hope for education and social adjustment of sixth grade elementary school female students with learning disabilities in District 1 of Bandar Abbas
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/07/19
استاد راهنما :
الهه درياپور
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
امروزه آگاهي از راهبردهاييادگيريخودتنظيمي، يكي از الزامات موفقيت دانشآموزان محسوب ميشود. يادگيريخودتنظيمي رفتارخودمهارگري فعال، هدفگرا با مفهومي انگيزشي و شناختي ميباشد كه فراگيران ميتوانندمهارتهاي ذهنيشان را در مهارتهاي تحصيلي بكار گيرند. پژوهش حاضر به منظورتعيين اثربخشي آموزش راهبردهاييادگيريخودتنظيمي بر اميد به تحصيل و سازگارياجتماعي دانشآموزان دختر داراي اختلال يادگيري ناحيه يك شهربندرعباس انجام شد. پژوهش به شيوه نيمه آزمايشي طرح پيشآزمون _ پس آزمون با گروه كنترل اجرا شد. جامعه-آماري شامل دانشآموزان دختر داراي اختلال يادگيري در پايهششم ابتدايي سال 1401_ 1400 شهربندرعباس بودند كه به روش نمونه‌گيري تصادفي30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه 15نفره (آزمايش و كنترل) تقسيم شدند. دراين پژوهش معيارهاي ورود و خروج دانشآموزان دختر ششم ابتدايي با اختلاليادگيري، نمره اميد به تحصيل پايين و نمره سازگارياجتماعي پايين، شركت نكردن همزمان در برنامههاي آموزشي ديگر، دريافت نكردن مشاوره فردي، تمايل و رضايت آگاهانه دانشآموزان براي شركت در پژوهش ميباشد. براي گردآوريدادهها از پرسشنامه اميد به تحصيل سهرابي و ساماني (2011) و پرسشنامه سازگاري-اجتماعي سينها و سينگ (1993) استفاده شده است و در طرح پيشآزمون پرسشنامهها در اختيار هردو گروه جهت پاسخ قرار گرفت، سپس بسته آموزشي راهبردهاي يادگيريخودتنظيمي با الهام از بسته آموزشي خانجاني، فرجي، فاروقي (1393) براي دانشآموزان در گروه آزمايش به مدت 8 جلسه يك ساعته اجرا شد كه در نهايت آموزش، يك ماه به طول انجاميد و در طرح پسآزمون پرسشنامهها مجدد به هردو گروه داده شد و پاسخ دادند. براي نشان دادن تفاوت گروه-ها ابتدا ميانگين و انحراف معيار گروههاي آزمايش و كنترل محاسبه شد و به منظور بررسي تأثير راهبردهاي يادگيريخودتنظيمي بر دو متغير اميد به تحصيل و سازگارياجتماعي اقدام به انجام آزمون كوواريانس چند متغيره شد و مشاهده گرديد كه مقدارF داراي سطح معناداري05/0 مي-باشد كه اين مقدار از نظرآماري معنادار است. بنابراين راهبردهاييادگيريخودتنظيمي بر دو متغير اميد به تحصيل و سازگارياجتماعي تاثير معناداري داشت.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت