شماره ركورد :
1824
شماره راهنما :
KA-ESED1831
نويسنده :
محمد زحمت كش
عنوان :
بررسي اثربخشي آموزش ارزشهاي زندگي بر مهارت هاي بين فردي و راهبردهاي خودتنظيمي در دانشآموزان پايه ششم ابتدايي ناحيه يك شهرستان يزد
عنوان به انگليسي :
Investigating the effectiveness of teaching life values on interpersonal skills and self-regulation strategies in the sixth grade students of district one of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/07/17
استاد راهنما :
كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
كودكي يكي از حساسترين دورههاي زندگي با توجه به تغييرات عاطفي و جسمي محسوب مي-شود. چنانچه اين گروه به مهارتهاي بين فردي كارآمد مجهز نباشد و توانايي كمي بر درك راهبردهاي خودتنظيمي خود داشته باشد، در برخورد با فشارها و بحرانهاي كودكي داراي مشكلات پيچيده ميشود. شناخت ارزشهاي زندگي ميتواند بر حل اين مشكلات فائق آيد. بنابراين هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش ارزشهاي زندگي بر مهارتهاي بين فردي و راهبردهاي خودتنظيمي در دانشآموزان است. روش پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كلية دانشآموزان پايه ششم ابتدايي در ناحيه يك شهرستان يزد، در سال تحصيلي 1401-1400 به تعداد 6200 دانش آموز بودند كه از اين تعداد 30 نفر را از روش نمونهگيري دردسترس براي نمونه انتخاب گرديدند. 30 نفر را بصورت تصادفي به دو گروه آزمايش و كنترل به طور مساوي تقسيم شدند و سپس پرسشنامه هاي مهارتهاي بين فردي از فترو (2000) و راهبردهاي خودتنظيمي از پينتريچ و دي گروت (1990) توسط آنها تكميل گرديد. سپس به گروه آزمايش به مدت 10 جلسه دو ساعته هفتهاي يك جلسه آموزش ارزشهاي زندگي داده شد و پس از پايان آموزشها پرسشنامهها توسط دو گروه آزمايش و كنترل تكميل گرديد. از آمار توصيفي جهت بررسي شاخصهاي مركزي و پراكندگي دادهها و از آمار استنباطي جهت و تجزيه و تحليل دادهها استفاده شد. همچنين نتايج آزمون فرضيهها نشان داد كه آموزش ارزشهاي زندگي بر مهارتهاي بين فردي و راهبردهاي خود تنظيمي دانشآموزان پايه ششم ابتدايي ناحيه يك شهرستان يزد تاثير معنادار و مثبتي دارد. از اين رو پيشنهاد ميگردد مشاوران و مديران مدارس براي مشاوره و حتي درمان دانشآموزان با مهارتهاي فردي و راهبردهاي خود تنظيمي پايين و داراي مشكل از روش آموزش ارزشهاي زندگي استفاده كنند.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت