چكيده :
صنعت هتلداري از جمله صنايعي به شمار ميرود كه در ارائه خدمات مطلوب خود، مستلزم بهره گيري از ساير صنايع ميباشد. ميتوان صنايعي از جمله صنعت ساختمان و انرژي، كشاورزي و دامپروري، حمل و نقل و ... را نام برد كه توسعه بي برنامه در اين صنعت موجب بروز موارد نامطلوبي از جمله: تقابل فرهنگي جوامع، تخريب محيط زيست و ...، در عدم اطمينان از توسعه در اين صنعت را در بر خواهد داشت. به منظور كاهش اين مخاطرات ميبايست تغيير رويكرد در برنامه ريزي خدمات به منظور بهبود مستمر در كيفيت و پايداري صنعت هتلداري را هدف گذاري نمود. در اين پژوهش، به رتبه بندي عوامل مؤثر در برندسازي صنعت هتلداري سبز در هتلهاي پارسيان بعنوان مزيت رقابتي در جذب گردشگران پرداخته شده است. تحقيق در اين پژوهش توصيفي-پيمايشي و از نوع اسناد-ميداني ميباشد، جامعه آماري از بين مديران مياني و عالي گروه هتلهاي پارسيان در كشور ايران تشكيل گرديده است. بررسي نتايج حاصل از پژوهش با استفاده از تكنيكهاي تصميم گيري چند معياره (TOPSIS) استفاده شده است. اين پژوهش جهت ارزيابي عوامل مؤثر بر برندسازي سبز در هتلهاي پارسيان بر اساس معيارها از مقايس فاصلهاي دو قطبي و در ادامه اولويت بندي عوامل مؤثر در برندسازي سبز با استفاده از روش تاپسيس بهره گرفته شده است. بررسي رتبهبندي مولفههاي پژوهش كه از طريق نرمافزار استخراج شده، نشان ميدهد شاخص برنامه ريزي استراتژيك با وزن 942765/0رتبه اول را كسب كرده است. اين شاخص با توجه به لزوم هدف گذاري جهت دست يابي به كسب برند سبز در اين صنعت به عنوان مهمترين اولويت از نظر نخبگان شناسايي گرديده است. برنامه ريزي بازاريابي با وزن 856765/0 با رتبه دوم، با توجه به معرفي رعايت الزامات هتل سبز به مشتريان مشخص شده است. رتبه سوم عامل ارزش ويژه در برندسازي هتل سبز با وزن 842539/0با توجه به ارزشي كه مشتريان از لحاظ كيفيت يا بعنوان مسئوليت اجتماعي خود در قبال حفظ محيط زيست در پي آن هستند را شناسايي نموده است.