شماره ركورد :
1831
شماره راهنما :
KA-TOE1837
نويسنده :
علي محبي
عنوان :
امكان‌سنجي راه‌اندازي مسيرهاي پروازي داخلي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران «هما» از مبدأ يزد
عنوان به انگليسي :
The Feasibility study of establishing the domestic flight routes of the I.R Iran Airlines "Homa" from the origin of Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
گردشگري
تاريخ دفاع :
1400/12/20
استاد راهنما :
مهدي باصولي
استاد مشاور :
مرتضي محمودي ميمند
موضوع ها :
مديريت كارآفريني
چكيده :
مطالعات امكان‌سنجي سعي در بهينه‌سازي شرايط موجود دارد. اين نوع مطالعه مي‌تواند شرايط بالقوه موجود را از نظر صرفه اقتصادي بررسي و شرايط سرمايه‌گذاري را شفاف سازد در حوزه متدولوژي از مهم‌ترين روش‌هاي گردآوري اطلاعات مبتني بر روش‌هاي اسنادي و ميداني اخذ ديدگاه نخبگان و كارشناسان است. در تحقيق حاضر براي جمع‌آوري اطلاعات ميداني از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزيه‌وتحليل داده‌ها در دو مرحله صورت گرفته است به‌اين‌ترتيب كه ابتدا با استفاده از تكنيك تصميم‌گيري چند معياره به مسيرهاي معين‌شده امتيازدهي و سپس در مرحله دوم با استفاده از روش معيارهاي تنزيلي بهترين مسير امكان‌سنجي انتخاب. گرديده است. نتايج مطالعات صورت گرفته بيانگر وجود ظرفيت جهت گسترش شبكه پرواز مبدأ شهر يزد مي‌باشد شهر يزد به دليل جاذبه‌هاي متعدد گردشگري هم‌جواري با مقاصد گردشگري ديگر استان‌ها ظرفيت اقتصادي و علمي بالا موقعيت مكاني استان كه در گذرگاه مهم ترانزيتي كشور قرار دارد و عواملي ازاين‌دست جهت گسترش شبكه حمل‌ونقل در زمره گزينه‌هاي با ارزش مطالعه بالا قرار دارد حمل‌ونقل هوايي به‌عنوان يكي از اركان مهم توسعه منطقه‌اي درصورتي‌كه با مطالعه دقيق و كارشناسي تقويت و بهينه‌سازي گردد مي‌تواند در درازمدت نقش كليدي در توسعه پايدار ايفا كند در رتبه‌بندي انجام‌شده مشخص شد تهران، مشهد، شيراز، كيش، اصفهان و قشم به ترتيب رتبه اول تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند. به دليل وجود پرواز در مسيرهاي تهران و مشهد و هدف تعيين‌شده براي اين پژوهش (راه‌اندازي مسيرهاي پروازي)، مسير يزد به شيراز و بالعكس انتخاب و مورد بررسي قرار گرفته است از جمله دلايل انتخاب اين مسير مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: الف) مدت كوتاه پرواز (40 دقيقه) كه متعاقباً آن هزينه‌هاي سوخت، عوارض فرودگاهي، خدمات زميني و نيروي انساني را كاهش مي‌دهد. ب) قابليت مسير در برقراري فصلي و متعاقب آن تسهيل مذاكرات مرتبط به واگذاري چارتر ج) هزينه تمام‌شده هر صندلي در اين مسير با هواپيماي ATR با ظرفيت 63 نفر معادل 17.5 دلار با نرخ تبديل 250.000 ريال در 6 ماه‌هاي اول سال 1400 مي‌باشد و ميانگين نرخ پيش‌بيني‌شده جهت فروش هر صندلي با در نظر گرفتن متغير تقاضا، كلاس‌هاي نرخ مختلف و ضريب اشغال اين مسير معادل 20.5 دلار خواهد بود و در بهترين شرايط با ضريب اشغال صد درصد اين عدد به 26.8 دلار نيز افزايش خواهد يافت و سود حاصل از هر پرواز حداقل 189 دلار معادل 47.250.000 ريال و حداكثر 587.1 دلار معادل 146.775.000 ريال خواهد بود.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت