چكيده :
هدف پژوهش تأثير سبك رهبري مديران بر انگيزش معلمان با نقش ميانجي خشنودي شغلي (مورد مطالعه: معلمان مدارس مقطع ابتدايي شهر يزد) بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي معلمان مدارس مقطع ابتدايي شهر يزد در سال 1401 بود. نمونه اين پژوهش معلمان مدارس مقطع ابتدايي شهر يزد كه با استفاده از روش نمونهگيري در دسترس انتخاب شد. به اين صورت كه از طريق آموزش و پرورش شهر يزد، معلمان مدارس مقطع ابتدايي به صورت در دسترس انتخاب و پرسشنامهها به صورت آنلاين بر روي آنها اجرا شد و پرسشنامههاي خشنودي شغلي اسميت كندال، هيولين (1978)، سبكهاي رهبري سالزمن و اندركولك (1982)، انگيزش رزاق حبيبي (1377) توزيع شد. دادهها با استفاده از رگرسيون همزمان و رگرسيون به روش بارون كني تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان داد كه سبك رهبري مديران بر انگيزش معلمان با نقش ميانجي خشنودي شغلي تأثير دارد (01/0 p<). همچنين نتايج نشان داد كه رهبري آزادمنشانه و رهبري آمرانه به صورت معكوس، انگيزش شغلي را پيش بيني ميكند اما رهبري تلفيقي به صورت مستقيم، انگيزش