چكيده :
بي شك، امروزه يكي از مهمترين دغدغه هاي مديران هركشور، رشد اقتصادي و بالندگي فرهنگي و سياسي مجموعه تحت امر مديريت آنهاست. يكي از ابزارهاي افزايش درآمد و سطح رفاه جامعه كه توأم با ارتقا و تبادل فرهنگي است، صنعت گردشگري مي باشد. واضح است كه سياست گذاري و اتخاذ تصميمات صحيح در رابطه با اختصاص بودجه به منظور افزايش كمي و كيفي اين صنعت آشنايي با جاذبه گردشگري هرمنطقه و ايجاد بستري مناسب براي رونق اين فضاهاست. در تحقيق حاضر سعي شده است تا با استخراج تابع تقاضاي گردشگري شهر يزد به عنوان يكي از قطب هاي جاذبه ي گردشگري كشور ابزار مناسب براي تصميم گيري صحيح در اختيار مديران استان قرارگيرد. براي دستيابي به اين منظور از روش اقتصادسنجي سري هاي زماني و تحليل آنها به كمك نرم افزار Eviews 10 استفاده شده است. داده هاي مورد استفاده كه به عنوان متغيرهاي موثر در تابع تقاضا و تخمين آن، موثرترين پارامترهاي تابع تخمين تقاضا متغيرهاي تعداد آژانس هاي گردشگري، روند تغييرات تعداد جاذبه هاي گردشگري يزد ، نوسانات قيمت هتل در شهر يزد و تغييرات شاخص هاي كالاي خدمات مصرفي به عنوان متغيرهاي مستقل و تعداد گردشگران ورودي به يزد را به عنوان متغير وابسته در نظر گرفته شده است. مجموعه داده ها از مركز آمار ايران، سالنامهي آماري استان يزد سال 96، سايت برنامه و بودجه استان يزد، منابع آگاه، نتيجه ي تحقيقات علمي منتشر شده و براي سال هاي 1398-1384 استخراج و در محاسبات منظور شده است. نتايج نشان ميدهد كه به جز سال ثبت جهاني شدن يزد بقيه ي متغيرهاي مورد بررسي داراي اثر معني داري بر تعداد گردشگران ورودي به يزد مي باشد و با توجه به نتايج برازش مدل و ضرايب رگرسيوني به دست آمده مشاهده شد علامت ضرايب جاذبه هاي گردشگري مثبت و علامت قيمت هتل ها منفي است و اين نشان دهنده ي آن است كه جاذبه هاي گردشگري و تعداد آژانس ها بر روي مدل رگرسيوني به دست آمده تاثير مستقيم و مثبت دارد و قيمت هتل تاثير غيرمستقيم و منفي دارد.