شماره ركورد :
22
شماره راهنما :
KA-HSD22
نويسنده :
حديثه داور
عنوان :
بررسي نقش مو لفه هاي انگيزش شغلي در پيش بيني فرسودگي شغلي و سبكهاي مديريت كلاس در بين معلمان متوسط شهر عنبر آباد (آموزش و بهسازي منابع انساني8)
عنوان به انگليسي :
The Survey of Effective Factors Influencing Job Motivation in classroom management and Burnout in High school Teachers in Anbar Abad on 1394
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
تاريخ دفاع :
1394/12/12
استاد راهنما :
مهدي رحيمي
استاد مشاور :
كاظم برزگر
موضوع ها :
فرسودگي شغلي -انگيزش شغلي - مديريت كلاس - معلمان متوسطه - عنبر آباد
چكيده :
هدف اصلي در اين تحقيق؛ بررسي نقش مولفه هاي انگيزش شغلي در پيش بيني سبكهاي مديريت كلاس و فرسودگي شغلي معلمان متوسطه بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگي بود. جامعه آماري را معلمان متوسطه دوره دوم شهر عنبرآباد (280 نفر) تشكيل دادند كه با استفاده از فرمول كوكران تعداد نمونه برابر 134 نفر انتخاب و با روش تصادفي گزينش و آزمون شدند. به منظور سنجش متغيرها از پرسشنامه فرسودگي شغلي مازلاك و جكسون(1967)، انگيزش شغلي تركيبي هكمن و الدهام(1998) و JDS آمريكا و مديريت كلاس (ABCC) مارتين و همكاران (1998) استفاده شده است. نتايج آزمون همبستگي پيرسون نشان داد؛ رابطه بين متغير انگيزش شغلي و فرسودگي شغلي معنادار و مستقيم است بدان معنا كه هر چه انگيزش شغلي افزونتر باشد، فرسودگي شغلي نيز رو به افزايش مي گذارد. همچنين افزايش انگيزش شغلي، برخي از مولفه هاي فرسودگي شغلي مانند مسخ شخصيت و خستگي عاطفي را افزايش مي دهد؛ همچنين رابطه بين متغير انگيزش شغلي با مديريت افراد و مديريت كلاس رابطه اي مستقيم و معنادار است. بدان معنا كه هر چه انگيزش شغلي افزونتر باشد، مديريت افراد و مديريت صحيح كلاس نيز رو به افزايش مي گذارد. نتايج آزمون مقايسه ميانگينها(t-test)، نشان دهنده تفاوت معنادار در بين معلمان زن و مرد در مورد متغير انگيزش شغلي بود. اما در متغيرهاي فرسودگي شغلي و مديريت كلاس تفاوت بين دو گروه معنادار نبود. به گونه اي كه؛ انگيزش شغلي معلمان مرد نسبت به معلمان زن بالاتر بود. نتايج آزمون تحليل واريانس(ANOVA)، تفاوت بين معلمان سه رشته ي نظري، فني و حرفه اي و كار و دانش در متغير انگيزش شغلي را معنادار نشان داد، بطوريكه، انگيزش شغلي در بين معلمان رشتههاي نظري در بيشترين ميزان قرار دارد ولي در بين معلمان فني و حرفه اي به كمترين ميزان مي رسد فرسودگي شغلي نيز در بين معلمان رشته هاي نظري در بالاترين حد قرار دارد در بين معلمان كار و دانش در پايين ترين حد قرار مي گيرد اما در متغير مديريت كلاس، تفاوت بين معلمان سه رشته متوسطه، معنادار نبود.
تاريخ نمايه سازي :
1397/10/22
نام نمايه ساز :
حيدري
شماره مدرك :
22
تاريخ ثبت مدرك :
1402/09/06
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت