نويسنده :
خيرالله جاسم بچاري
عنوان :
بررسي نقش و جايگاه رهبران عرضه اوليه سهام در بازارهاي داغ شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران(حسابداري2)
عنوان به انگليسي :
Survey on the role and position of IPO leaders in hot markets of Tehran stock exchange
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
استاد راهنما :
داريوش دموري
موضوع ها :
رهبران، سهام عرضه اوليه، بازده كوتاه مدت، بازارهاي داغ، علامت دهي
چكيده :
يكي از موضوعات مهم اقتصادي و مالي، عرضه عمومي سهام شركتها در بورس اوراق بهادار است كه به دليل منافع بسيار زياد آن، شركتهاي زيادي جهت تأمين سرمايه مورد نياز براي ادامه فعاليت و گسترش عمليات، سهام خود را در بورس عرضه ميكنند و از آن جا كه شركتهاي رهبر به دنبال تشخيص بهترين موقعيت براي عرضه سهام خود به عموم هستند، بررسي جايگاه رهبران در بازارهاي گرم و سرد عرضه اوليه سهام اهميت مييابد تا باعث كاهش نگراني آنها از آينده بازار و فعاليتشان در اين بازارها شود. هدف اين پژوهش بررسي نقش و جايگاه رهبران عرضه اوليه سهام در بازارهاي داغ بورس اوراق بهادار تهران ميباشد. اين پژوهش از نوع مطالعه كتابخانهاي و تحليلي-علي بوده و مبتني بر روش حداقل مربعات معمولي (تحليل دادههاي تلفيقي) است. در اين پژوهش اطلاعات مالي 135 شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طي دوره زماني 1387 تا 1395 كه عرضه اوليه سهام داشتهاند، مورد بررسي قرار گرفته است. براي تجزيه و تحليل نتايج به دست آمده پژوهش از نرم افزار ايويوز استفاده شده است. نتايج تحقيق در ارتباط با تأييد فرضيه اول پژوهش نشان از آن داشت كه بين بازده كوتاه مدت عرضه اوليه در بازار داغ و انحراف قيمت ارتباط معناداري وجود دارد. در ادامه، نتايج پژوهش در ارتباط با تأييد فرضيه دوم حاكي از آن است كه بين بازده كوتاه مدت عرضه اوليه در بازار سرد و انحراف قيمت ارتباط معناداري وجود دارد. هم چنين با توجه به تجزيه و تحليلهاي صورت گرفته در ارتباط با تأييد فرضيه سوم پزوهش به اين نتيجه رسيديم كه بين بازده كوتاه مدت عرضه اوليه در بازار داغ توسط رهبران بازار و ارزش سهام ارتباط معناداري وجود دارد. در ادامه نتايج پژوهش در ارتباط با تأييد فرضيه چهارم پژوهش نشان از آن داشت كه بين بازده كوتاه مدت عرضه اوليه در بازار داغ توسط ساير شركتها و ارزش سهام ارتباط معناداري وجود دارد. هم چنين با تجزيه و تحليلهاي صورت گرفته در ارتباط با تأييد فرضيه پنجم پژوهش به اي نتيجه رسيديم كه بين بازده كوتاه مدت شركتهاي رهبر و رشد شركت ارتباط معناداري وجود دارد. در نهايت با توجه به تجزيه و تحليلهاي صورت گرفته در ارتباط با تأييد فرضيه ششم پژوهش به اين نتيجه رسيديم كه بين بازده كوتاه مدت ساير شركتها و رشد شركت ارتباط معناداري وجود دارد.
تاريخ نمايه سازي :
1397/10/24
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/10/20
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي