عنوان :
بررسي رابطه بين تعارض كار و خانواده با عملكرد و بهره وري معلمان زن دبيرستان هاي شهرستان دهدشت در سال 1394 (آموزش و بهسازي منابع انساني9)
عنوان به انگليسي :
The Relationship between Work-Family Conflicts with Performance and Efficiency of Dehdasht City High School Female Teachers in 1394
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
استاد راهنما :
مهدي رحيمي
موضوع ها :
تعارض كار، خانواده، بهره وري، عملكرد
چكيده :
چكيده
اگر كار و خانواده را دو حوزه ي مجزا در نظر بگيريم درك ما از هر دو نهاد ناقص خواهد بود. گاهي مسائل كار در خانواده تداخل مي كند و گاهي مشكلات خانواده از كار سالم جلوگيري مي كند. هدف از تحقيق حاضر؛ بررسي رابطه بين تعارض كار – خانواده با عملكرد و بهره وري و عملكرد معلمين، مي باشد. جامعه آماري را كليه معلمان و دبيران زن شهر دهدشت در سال 1394 تشكيل دادند كه با استفاده از فرمول كوكران حجم نمونه 260 نفر تعيين شده و با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه گيري متغيرها عبارت بودند از: تعارض كار- خانواده نت و ماير (1996)، پرسشنامه بهره وري سازماني هرسي و گلداسميت (1986) و پرسشنامه عملكرد آچيو هرسي و بلانچارد (1990). ضرايب همستگي، رابطه معنادار و منفي بين سن با عملكرد شغلي و بين تعارض كار/ خانواده و عملكرد معلمان، را نشان داد كه بدين ترتيب بنابراين با بالا رفتن سن معلمان، از سطح عملكرد و بهره وري آنان كاسته مي شود و با بالا رفتن تعارض، از عملكرد معلمان كاسته مي شود. همچنين ضرايب همستگي، رابطه مثبت و معنادار بين تحصيلات و تعارض كار/ خانواده، را نشان دادند. بنابراين با بالا رفتن سطح تحصيلات در بين معلمان، بر سطح تعارض كار/ خانواده افزوده مي شود. اما همبستگي پيرسون ضريب بين تعارض كار خانواده و بهره وري معلمان، معنادار نبودن رابطه بين دو متغير را نشان داد. همچنين نتايج آزمون مقايسه ميانگينها (t-test) تفاوت بين معلمان مدارس دولتي با غير دولتي از نظر عملكرد و تعارض را معنادار نشان داد بطوريكه، عملكرد معلمان در مدارس غير دولتي نسبت به مدارس دولتي وضعيت بهتري دارد و در عوض تعارض كار/ خانواده در بين معلمان مدارس دولتي نسبت به معلمان مدارس غير دولتي كمتر است. اما، تفاوت بين دو گروه از معلمان زن و مرد، از نظر بهره وري معنادار نبود. تحليل واريانس ANOVA نشان داد؛ تفاوت بين معلمان سه رشته فني، نظري و كار و دانش از نظر عملكرد و تعارض كار/خانواده را معنادار است بطوريكه تعارض كار/خانواده در بين معلمان رشته هاي نظري در بيشترين ميزان قرار دارد ولي در بين معلمان فني و حرفه اي كمتر شده و در بين معلمان رشته هاي كار و دانش نيز سير نزولي مي يابد و ميانگين نمرات عملكرد در بين معلمان رشته هاي نظري در بيشترين ميزان قرار دارد ولي در بين معلمان فني و حرفه اي بسيار كاهش يافته و در بين معلمان رشته هاي كار و دانش نيز به پايين ترين حد مي رسد. درحاليكه تفاوت بين سه گروه از نظر بهره وري معنادار نبود.
تاريخ نمايه سازي :
1397/10/24
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/09/06
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي