چکيده
در دهه هشتاد از قرن گذشته ، اصلاحات بزرگي در آموزش رياضيات هلند اتفاق افتاد . آموزش رياضيات واقع گرا ( RME ) در تمام انواع آموزش دبستان و دبيرستان معرفي شد . اكثر مردم مي پندارند كه تنها تفاوت با رياضيات سنتي در استفاده از مفاهيم است . تقريبا همه وظايف رياضي در يك مفهوم واقع گرايانه و در صورت امكان حتي يك مفهوم معتبر قرار دارند . ملي اين تنها جنبه RME نمي باشد . شايد حتي مهمتر روش جديدي است كه بر اساس ايده هاي فرودنتال معرفي شد كه بguided reinvention ناميده شد و با مدل تعليمي ﴿ اجتماعي ﴾ سازندگي تركيب شد . اين امر به دو مدل تعليمي منجر شد ، مدل osaep از van dormolen joop و مدل اشتقاقي sdp از bram lagerwerf . در اين كارگاه بخش S از مدل asaep را به وسيله انجام يك تمرين تعليمي كوچك تجربه خواهيم كرد و مدل sdp را با بررسي يك فصل از يك كتاب درسي هلندي درباره قضيه فيثاغورس احيا خوهيم كرد .اين كارگاه اقتباسي از سخنراني هاي تعليمي اصلي در دانشگاه تربيت معلم fontys مي باشد .
in the eighties of last century , a giant reform took place in dutch mathematics : realistic mathematics ducation (RME) was introduced in all kinds of primary and secondary education .most people , also in the netherlands , think that the only difference with the traditional mathematics is the use of contexts . almost all mathematical tasks are put in a realistic context , if possible even an authentic context . but this is not the only aspect of RME . probably even more important is the new didactics that were introduced , based on freudenthals ideas called guided reinvention and combined with the didactical model of (social) constructivism . this resulted in two didactical models , the osaep model from joop van dormolen and the derived sdp model from bram lagerwerf ., in this workshop we will experience the s part of the aseap model by doin a small didactical experiment , we will reconstruct the sdp model by looking at a chapter out of a dutch textbook about pythagoras theorem . this workshop is an adaptiation of original didactics lectures at the fontys university for applied sciences teacher education institute .